Geert de Lange, fotograaf, verteld hoe hij heeft gewerkt aan de leader van GTST.
Wat veel mensen zich niet zullen realiseren is dat de leader (het intro) van ‘s lands populairste soap bijna volledig is opgebouwd uit foto’s. Ik ben er natuurlijk best trots op dat ik alle benodigde foto’s heb mogen maken. Echter mijn Endemol collega Gijs Goedhart is verantwoordelijk voor het ‘echte’ werk, namelijk het conceptontwerp en de 3D animaties die met het fotomateriaal gemaakt zijn. Hoe is deze leader nu precies gemaakt?
En dan nu het kijkje in de keuken: In theorie zijn er twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid zou uitgaan van het daadwerkelijk draaien van de studioshots zoals die nu ook in de leader te zien zijn. De tweede mogelijkheid gaat uit van een simulatie in 3D computer graphics. Binnen de kaders waarmee rekening gehouden diende te worden lag de laatste optie het meest voor de hand. Een 3D simulatie zou de grootste flexibiliteit geven in allerlei opzichten, waaronder camerabewegingen, kaders, timing, belichting etc. Deze flexibiliteit zou ook van belang zijn voor toekomstige aanpassingen op de leader, waaronder het gemakkelijk toevoegen of weghalen van personages (zonder het opnieuw te hoeven draaien van studioshots bij meer of minder fotolijstjes in beeld). Hoewel tegenwoordig het onmogelijke mogelijk wordt binnen de wereld van 3D animatie is bij een leader als deze de ‘sky’ zeker niet ‘the limit’ voor wat betreft het beschikbare productiebudget. Wanneer we de verschillende GTST sets (inclusief de belichting) volledig in de computer zouden namaken, dan zou dat een buitenproportionele hoeveelheid tijd (en dus geld) kosten. Gelukkig is het ook helemaal niet nodig. In de praktijk hebben we een kijkdoos principe toegepast, waarbij de achtergrond bestaat uit en panoramafoto en we in de voorgrond alleen de noodzakelijke elementen in 3D hebben gemodelleerd. Die elementen zijn vervolgens voorzien van de texturen zoals die in werkelijkheid in de set aanwezig zijn. Ook dat is gedaan door middel van fotografie. Zo zijn de texturen gefotografeerd van bijvoorbeeld de bar in Café De Koning, de bierviltjes, het menukaartje en alle fotolijstjes die je in de leader ziet. Op deze manier ontstaat er een virtuele set waar we met een virtuele camera doorheen kunnen vliegen. Bovendien ontstaat de mogelijkheid om de snelheid of timing van de camerabewegingen en de scènes binnen de computer gemakkelijk en goed te laten aansluiten bij het nieuwe arrangement van de leadermuziek.
In het kader hierboven is zichtbaar hoe er van een serie losse foto’s van de set van Café De Koning één panorama beeld is gemaakt. Dit is het panorama dat is gebruikt als achtergrond van de virtuele set. In de onderste rij met foto’s zijn voorwerpen zichtbaar waarvan de textuur is gebruikt om op de gemodelleerde 3D modellen te plakken. Met dit doel zijn deze voorwerpen recht van voor gefotografeerd. Doordat ze net als de achtergronden gefotografeerd zijn binnen de bestaande lichtsituatie van de echte set ‘blenden’ de gecreëerde 3D modellen gelijk goed in de achtergrond. In de beelden hieronder is goed te zien dat de voorgrond elementen in 3D gecreëerd zijn en werden voorzien van de juiste texturen. Het achtergrondpanorama is toegevoegd en het geheel is afgemaakt door nog een aantal effecten toe te voegen, waaronder een scherptediepte effect, een kleur-/belichtingscorrectie en een kunstmatige lensflare. Uiteraard zijn gaandeweg het proces ook de leadershots van alle personages toegevoegd binnen de in 3D gecreëerde fotoprints en fotolijstjes.
En welke programma’s werden ervoor gebuikt? :3
ms paint 🙂
Cool je denkt het is een echte cafe maar het is gewoon een studio die goed is gemaakt lijkt net echt.
Tis ammel wa…