Goede Tijden Slechte Tijden is niet meer weg te denken uit het Nederlandse televisielandschap. Toch is de soap bij zijn start omstreden. Kijkers zijn er niet in de eerste weken, vanuit het vak klinkt er volop kritiek op het inhuren van niet-geschoolde acteurs en de bordkartonnen decors. Toch groeit de soap uit tot een succes. Joop van den Ende ziet daarmee een droom uitkomen. Andere Tijden blikt terug op het roemruchte begin de documentaire Joop wil een Soap.
Voorjaar 1990. Joop van den Ende heeft een droom. Van den Ende streeft naar herkenbare ankerpunten in de programmering van RTL4, de Luxemburgse zender waar hij zijn sterren heeft ondergebracht, nadat zijn eigen zender TV10 niet van start mocht gaan. De 5 Uur Show, RTL Nieuws en Rad van Fortuin: elke dag zijn deze programma’s op hetzelfde tijdstip te zien. Er ontbreekt naar zijn smaak nog maar één ding: een dagelijkse Nederlandse dramaserie.
Van den Ende moet de Luxemburgse zenderbazen overtuigen, en die zitten nogal op de centen. “In de auto op weg naar Luxemburg zat ik te rekenen: 195 afleveringen per jaar, acteurs, regisseurs, camera, geluid. De kosten raamde ik op 65.000 gulden per aflevering. Maal 200 is ruim 12,5 miljoen gulden per jaar. Dat was godsonmogelijk, niet te betalen. En toch moest het,” zegt Joop van den Ende.
Voor de casting wordt Harry Klooster ingeschakeld. “Op het toneel kan een acteur die net van de toneelschool komt, gemakkelijk een 18-jarige spelen,” zegt Klooster. “Maar op televisie werkt dat niet. Een 23-jarige heeft niet meer dezelfde onbevangenheid.” Daarom kiest Klooster voor naturel.
Op 1 oktober 1990 gaat de serie van start. De kritieken zijn niet mals. Slechte acteurs, slechte dialogen en bordkartonnen decors; dat is de teneur. Om de moed erin te houden, bezorgt Van den Ende de cast en crew geregeld volle postzakken met fanmail. Als een voetbalcoach spreekt hij zijn pupillen toe. In werkelijkheid zijn die postzakken grotendeels gevuld met oude kranten.
Even dreigt GTST van de buis te worden gehaald wegens tegenvallende belangstelling. Daar steekt Joop van den Ende een stokje voor. “Ik geloofde in die soap. De kijkcijfers groeiden mondjesmaat, vooral onder jongeren werd de serie populair. En die doelgroep wilde RTL zo graag bereiken. Ik zag groei in de advertentiemarkt en de kijkdichtheid van de zender werd beter. Bovendien hadden de Australiërs steeds gezegd dat het succes pas na drie maanden zou komen.”
Vanavond op NPO2 tussen 21:30 en 22:00 is deze docu te zien.