GTST testcase voor product placement

Misschien is het jullie al opgevallen vorige week. Als Goede Tijden Slechte Tijden begint verschijnen er twee P’s in de rechterbovenhoek van het scherm en kort het bericht ‘Dit programma bevat product placement’.

Product placement betekent dat adverteerders hebben betaald om producten in GTST te laten zien, zoals Sjors die achter een Apple laptop zit of Noud die een graai doet in een bus Pringles.

Vanuit een nieuwe mediawet is het verplicht de consument erop te attenderen dat er in het programma ook zogenaamde sluikreclame’s zijn te zien en dat voor deze productplaatsing is betaald. Ook moet duidelijk zijn dat het iets anders is dan een commercial. GTST wordt hierbij gebruikt als test. De bedoeling is dat alle programma’s met product placement de p’s in beeld krijgen.

Als RTL de sluikreclame echt duidelijk in beeld wil brengen is het natuurlijk de bedoeling dat de p’s verschijnen wanneer er een product in beeld komt. Er is momenteel gekozen voor twee p’s in de rechterbovenhoek. RTL kan hier echter nog van afwijken.

Geef een reactie